Kontextskiften
Produkter vi har omkring oss är raffinerade för att passa in i sin tänka miljö och förstärka de mjuka värdena omkring sig. Ett exempel på detta är IKEA:s nya högtalare SYMFONSK, designad av Vourivirta / A Fredriksson, som bryter mot traditionell form. Ett stycke högteknologisk högtalare behöver inte vara en kantig, svart låda eller förses med display och LED-equalizer. Den kan ha samma formspråk och färg som det den oftast omges av – det du har i ditt vardagsrum.
Google Pixel hakar på samma tåg och förser sin smarttelefon med ett rundat, textilt skal. Det får en produkt som innan var hård och kall att bli mjuk och inbjudande.
I ett tidigare projekt arbetade vi med svenska Unibap för att ta fram koncept för hur deras IVS (Intelligent Vision System) skulle kunna formges för att passa in i mer människonära robotprodukter. IVS kan förse robotar med syn och förståelse för vad de ser – en teknologi vi tror kommer bli allt vanligare även utanför industrilokaler. Inte helt olikt IKEA och Google tyckte vi att textil skulle kunna tillföra mer människonära egenskaper på vad som i traditionell industrikontext skulle upplevas som en robust robotprodukt. Utifrån denna designprincip klädde vi in delar av roboten i textil och gav den ett så rent och rogivande utseende som möjligt.